Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten geleverd door de advocaten, medewerkers en bedienden van het kantoor MELIOR LAW & MEDIATION (hierna “MELIOR”) ten aanzien van haar cliënten en leveranciers. De advocaten, medewerkers en bedienden verrichten hun diensten in naam en voor rekening van MELIOR, die de enige contractspartij is van de cliënt.
De contractuele relatie tussen de cliënt en MELIOR, vanaf welk ogenblik de algemene voorwaarden van toepassing zijn, komt tot stand, reeds op het ogenblik dat de cliënt slechts contact heeft met een of meer bepaalde advocaten van MELIOR. Bij totstandkoming van de contractuele relatie tussen MELIOR en de cliënt erkent de cliënt kennis genomen te hebben van deze algemene voorwaarden en deze te hebben aanvaard. In geval van tegenstrijdigheid, zullen deze algemene voorwaarden primeren op enige andersluidende algemene voorwaarden van de cliënt, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
De cliënt erkent tevens kennis te hebben genomen van het document “Informatieverstrekking overeenkomstig het Wetboek Economisch Recht”. Dit document is beschikbaar in het Nederlands, alsook op de publieke website (www.meliorlaw.be).
MELIOR LAW & MEDIATION is de commerciële benaming van BV JL Advocaten met als ondernemingsnummer 0893.847.674 en maatschappelijke zetel Eggestraat 30 te 2640 Mortsel.
Het precieze voorwerp van de opdracht en dienstverlening van MELIOR wordt bij aanvang van de werkzaamheden overeengekomen en kan tijdens de behandeling van de opdracht worden aangepast en waar nodig uitgebreid. De bepaling ervan is vormvrij en kan met alle middelen van recht bewezen worden. De verbintenissen die het voorwerp uitmaken van de aan MELIOR toegewezen opdracht of dienstverlening maken – tenzij schriftelijk anders overeengekomen – steeds inspanningsverbintenissen uit.
Afhankelijk van de aard en de complexiteit van de zaak, stelt MELIOR één of meerdere advocaten en/of aangestelden aan voor het uitvoeren van de opdracht. Voor specifieke en/of buitenlandse aangelegenheden is MELIOR bovendien gerechtigd om desgevallend een beroep te doen op de diensten van advocaten van andere kantoren.
Tevens behoudt MELIOR zich het recht voor om beroep te doen op een gerechtsdeurwaarder of een vertaler indien MELIOR meent dat zulks vereist is voor de door de cliënt gevraagde juridische dienstverlening. De erelonen van gerechtsdeurwaarders, alsmede de door hen verschuldigde rechten en gemaakte kosten, daaronder begrepen de gerechtskosten, worden steeds afzonderlijk en rechtstreeks ten laste gelegd van de cliënt.
Behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding zijn MELIOR en haar advocaten en medewerkers nooit aansprakelijk voor de prestaties geleverd door derden, waarop zij voor de cliënt een beroep doet. De cliënt gaat, behoudens uitdrukkelijk en schriftelijk andersluidend overeengekomen tussen de cliënt en MELIOR, akkoord en geeft volmacht om voor specifieke en/of buitenlandse opdrachten een beroep te doen op andere advocaten voor de uitvoering van de opdracht. De cliënt geeft volmacht aan MELIOR om te dien einde overeenkomsten in diens naam en voor diens rekening aan te gaan. Indien een beroep wordt gedaan op een gerechtsdeurwaarder, een notaris of een andere deskundige, laat de cliënt, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, de keuze daarvan aan MELIOR. De cliënt vereffent steeds zelf de ereloonstaten van deze personen. MELIOR kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de betaling van deze kosten.
Wanneer MELIOR gehouden is om (krachtens de wet, deontologische regels of anderszins) een voorafgaandelijk of ander cliëntenonderzoek te verrichten, zal de cliënt alle informatie, documenten en ondersteunende bewijsstukken aanleveren die door MELIOR gevraagd worden. Ingeval van niet – medewerking vanwege de cliënt, houdt MELIOR zich het recht voor om het verstrekken van juridische diensten te beëindigen, ongeacht of er reeds diensten werden verricht voorafgaand aan de niet – medewerking en onverminderd de verplichting in hoofde van de cliënt tot vergoeding van de reeds verrichte diensten en bijkomende kosten.
De erelonen van MELIOR voor het verstrekken van juridische diensten worden berekend op basis van de tijd die aan een bepaald dossier wordt besteed en het uurtarief van de advocaten die de betrokken prestaties verrichten. Tevens heeft MELIOR het recht voor om haar erelonen forfaitair te bepalen in welk geval zulks voorafgaandelijk en schriftelijk aan de cliënt wordt meegedeeld.
Onverminderd de aanrekening van erelonen, worden de administratie- en kantoorkosten, waaronder kosten voor de opening van het dossier of deeldossiers, dactylografiekosten, afdruk- en kopiekosten, verzendingskosten, telefoonkosten, … aangerekend onder de post kantoorkosten, onder de vorm van een forfaitair kostenpercentage van 10% op de aangerekende erelonen.
Het verschuldigde bedrag van de factuur wordt opgesplitst in de volgende posten: (1) erelonen, (2) kantoorkosten en (3) andere kosten. Verdere specificatie van de verrichte werkzaamheden en de kosten wordt op het eerste verzoek van de cliënt toegestuurd.
De verrichte werkzaamheden worden onder de post erelonen aangerekend. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen wordt, worden zij aangerekend op basis van de gepresteerde tijdseenheden en volgens de basisuurtarieven die door MELIOR gehanteerd worden voor de advocaat/advocaten die de werkzaamheden verricht heeft/hebben. Een tijdseenheid beloopt één zesde van een uur. Iedere aangevatte tijdseenheid kan in rekening gebracht worden als een volledige tijdseenheid. Het tarief per tijdseenheid bedraagt één zesde van het uurtarief. De basisuurtarieven die door MELIOR gehanteerd worden zijn de volgende:
De kosten die MELIOR heeft voorgeschoten aan derden, zoals griffies, DPA-deposit, kantoren rechtszekerheid, ondernemingsloketten, het Belgisch Staatsblad, het Rijksregister, het Centraal bestand voor berichten van beslag, het Centraal Register Solvabiliteit, officiële en officieuze handels-, ondernemings-, rechtspersonen- en vennootschappenregisters, andere officiële en officieuze registers en databanken, derde-advocaten, gerechtsdeurwaarders, notarissen, vertalers, boekhouders, accountants, revisoren, deskundigen en (binnenlandse en buitenlandse al dan niet openbare) instanties evenals de verplaatsingskosten van de advocaten (kilometervergoeding aan € 1 exclusief btw per kilometer en parkeerkosten) worden onder de post andere kosten afzonderlijk aangerekend op basis van de werkelijk gedragen kosten.
De tarieven voor de erelonen en kosten kunnen steeds worden aangepast, zonder voorafgaand bericht.
MELIOR heeft bovendien het recht om aan cliënten een provisie te vragen met betrekking tot haar erelonen en kosten, zelfs nog voordat enige dienst is verricht.
MELIOR is gerechtigd om een success fee aan te rekenen in het geval een gunstig resultaat bekomen wordt en de omstandigheden zulks verantwoorden. Deze success fee kan, naar keuze van MELIOR en behoudens specifieke afspraken hieromtrent, bestaan in
MELIOR en de cliënt kunnen onderling – bijvoorbeeld voor incassozaken, onbetwiste zaken en eenvoudigere zaken – andere formules voor de berekening van de erelonen en de kantoorkosten overeenkomen. Dergelijke formules kunnen onder meer bestaan in
Staten van erelonen en kosten worden op maandbasis opgesteld en zijn betaalbaar binnen 15 dagen na de uitgiftedatum.
MELIOR mag de periodiciteit van haar facturen aanpassen indien de omvang van de gepresteerde werkzaamheden of de grootte van het aan te rekenen bedrag zulks verantwoorden.
Indien MELIOR in een zaak de belangen van meerdere cliënten behartigt, zijn al deze cliënten hoofdelijk en ondeelbaar gehouden tot betaling van de facturen die betrekking hebben op deze zaak (desgevallend vermeerderd met de aanhorigheden vermeld in §5 en alle invorderingskosten), en dit ongeacht aan welke cliënt MELIOR haar factuur heeft opgemaakt.
Ingeval van laattijdige betaling, zijn de wettelijke interest en een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het openstaande bedrag verschuldigd vanaf de uitgiftedatum van de staat van erelonen en kosten en dit zonder voorafgaande ingebrekestelling. Indien de cliënt niet akkoord gaat met een staat van erelonen en kosten dient de cliënt deze binnen de 15 dagen na uitgifte schriftelijk en gemotiveerd te protesteren, bij gebreke waaraan de cliënt geacht wordt met de staat van erelonen en kosten in te stemmen.
Bij niet tijdige betaling heeft MELIOR het recht om zonder voorafgaande ingebrekestelling de uitvoering van haar verdere werkzaamheden op te schorten tot op de datum van algehele betaling van alle verschuldigde bedragen dan wel om de overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen, waarbij MELIOR niet aansprakelijk kan gesteld worden voor de gevolgen van die stopzetting.
MELIOR stort alle bedragen die zij voor rekening van de cliënt ontvangt op de derdenrekening van MELIOR binnen de kortst mogelijke tijd door aan de cliënt. MELIOR behoudt zich het recht voor de bedragen die zij voor rekening van de cliënt ontvangt op haar derdenrekening in te houden tot dekking van de bedragen die cliënt aan MELIOR verschuldigd, ook al zouden deze bedragen nog niet opeisbaar zijn.
De aansprakelijkheid van MELIOR en haar advocaten, zowel contractueel als buitencontractueel, ten aanzien van de cliënt en derden voor elke schade, verlies of kost die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van de dienstverlening, het handelen of het verzuim door MELIOR en/of haar advocaten is in elk geval beperkt tot het bedrag dat effectief wordt betaald in het kader van de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van MELIOR en haar advocaten via de collectieve polis afgesloten door de Orde van Vlaamse Balies bij NV AMLIN EUROPE, met zetel te 1210 Brussel, Koning Albert II -laan 9 en dit ten belope van 1.250.000,00 EUR per schageval, behoudens in geval van een opzettelijke fout of fraude vanwege MELIOR en/of haar advocaten. Een kopie van de bepalingen van deze beroepsaansprakelijkheidspolis bij NV AMLIN EUROPE wordt kosteloos en op eerste verzoek aan de cliënt verstrekt.
Er wordt uitdrukkelijk bepaald dat voor aspecten van buitenlands recht MELIOR niet kan worden aangesproken.
In elk geval is de aansprakelijkheid van MELIOR voor iedere schade als gevolg van een aan haar toerekenbare tekortkoming waarvoor zij geen verzekeringsdekking zou genieten, beperkt tot het bedrag van 5.000 EUR per schadegeval.
MELIOR en haar advocaten kunnen onder geen enkel beding aansprakelijk gesteld worden voor indirecte schade, gevolgschade, gebruiksderving of winstderving geleden door de cliënt of door derden.
MELIOR kan de vertegenwoordiging van haar cliënt beëindigen om elke reden conform de toepasselijke deontologische regels en/of wanneer onvoorspelbare of onvoorzienbare omstandigheden zich voordoen na het opstarten van de vertegenwoordiging en die de dienstverlening door MELIOR moeilijk of onmogelijk maken. De cliënt kan de vertegenwoordiging door MELIOR op ieder ogenblik schriftelijk beëindigen. De beëindiging van de dienstverlening heeft echter geen invloed op de gehoudenheid van de cliënt tot vergoeding van de diensten en kosten gepresteerd voorafgaand aan de beëindiging en diensten en kosten die betrekking hebben op de overdracht van het dossier.
Niettegenstaande MELIOR redelijke inspanningen levert om de door haar of al dan niet valselijk in haar naam verzonden e-mails en bijlagen te vrijwaren van virussen of andere defecten die computers of een IT-systeem kunnen affecteren, blijft het de verantwoordelijkheid van de cliënt om ervoor te zorgen dat gepaste maatregelen bestaan en worden genomen teneinde de computers en het IT-systeem van de cliënt tegen dergelijke virussen of defecten te beschermen. MELIOR aanvaardt geen aansprakelijkheid voor enig verlies of schade die het gevolg is van het ontvangen of gebruiken van elektronische communicatie afkomstig van MELIOR.
Indien de cliënt ontevreden is over de verrichte werkzaamheden van MELIOR en/of haar advocaten, kan de cliënt hieromtrent overleggen met de betrokken advocaat zelf. Indien dit overleg niet tot een oplossing leidt voor de cliënt, wordt op diens verzoek een andere advocaat van MELIOR aangewezen om de klacht te onderzoeken en waar mogelijk te bemiddelen om tot een oplossing te komen.
De relatie tussen MELIOR en de cliënt wordt beheerst door Belgisch recht.
Partijen regelen hun geschillen bij voorkeur minnelijk.
De partijen verbinden zich ertoe voor eventuele geschillen in verband met de geldigheid, totstandkoming, uitlegging, uitvoering of verbreking van de overeenkomst eerst een beroep te doen op bemiddeling en pas dan op elke andere vorm van geschillenbeslechting.
Zij zullen daartoe een aangetekend schrijven richten aan de wederpartij, met de vraag om tot bemiddeling over te gaan. Partijen zullen dan in onderling overleg en op gemene kosten een bemiddelaar aanduiden die voorkomt op de lijst van de door de Federale Bemiddelingscommissie erkende bemiddelaars en een bemiddelingsovereenkomst ondertekenen.
Deze bemiddelaar zal in elke stand van het geschil onafhankelijk en onpartijdig ten aanzien van alle bij het geschil betrokken partijen moeten optreden.
De kost van de bemiddeling zal onder de partijen verdeeld worden bij helften.
In geval van mislukking van de bemiddeling, zullen uitsluitend de rechtbanken van Antwerpen, afdeling Antwerpen, bevoegd zijn, onverminderd het recht van MELIOR om de vordering in te stellen bij de rechtbanken en hoven van de woonplaats of de maatschappelijke zetel van de cliënt.
Alle advocaten bij MELIOR zijn onderworpen aan (a) de reglementen van de Orde van Vlaamse Balies en de nog niet opgeheven reglementen van de vroegere Nationale Orde van Advocaten, die geraadpleegd kunnen worden op www.advocaat.be en (b) aan de reglementen van de Nederlandse Orde van Advocaten bij de Balie te Antwerpen.
Voor ereloongeschillen bestaat een buitengerechtelijke geschillenregeling de Orde van Advocaten bij de Balie te Antwerpen.
De cliënt is zich bewust van de verplichtingen die MELIOR heeft overeenkomstig de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en de deontologische verplichtingen daaromtrent hetgeen voor MELIOR inhoudt tot identificatie van de cliënt en de melding van witwaspraktijken aan de Stafhouder van de balie van Antwerpen.
In het kader van het verstrekken van haar juridische diensten verwerkt MELIOR persoonsgegevens van de cliënt, waartoe de cliënt middels aanvaarding van onderhavige algemene voorwaarden zijn uitdrukkelijke toestemming geeft.
MELIOR neemt de bescherming van deze persoonsgegevens serieus, en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan.
De persoonsgegevens die gebeurlijk door MELIOR worden verwerkt in het kader van het verstrekken van haar juridische diensten aan de cliënt zijn de volgende: Voor- en achternaam van de (contactpersonen van de) cliënt, hun geslacht, hun adresgegevens, hun telefoonnummer en e-mailadres, hun rekeningnummer, en hun beroep/functie, alsook andere persoonsgegevens die actief verstrekt worden door de cliënt.
MELIOR bewaart voormelde persoonsgegevens gedurende de volledige looptijd van het dossier van de cliënt en dus gedurende de volledige looptijd van het contract met de cliënt, alsook tot vijf jaar na het beëindigen van het dossier/contract met de cliënt. Nadien worden de persoonsgegevens enkel nog verder verwerkt indien MELIOR daartoe de uitdrukkelijke toestemming van de cliënt bekwam.
MELIOR verkoopt de persoonsgegevens van de cliënt nooit aan derden.
De persoonsgegevens van de cliënt worden enkel aan derden verstrekt indien dit noodzakelijk is voor de uitvoering van het contract met de cliënt en dus voor het verstrekken van de gevraagde juridische diensten aan de cliënt, of om aan door de wet opgelegde verplichtingen te voldoen (bijvoorbeeld wetgeving inzake de strijd tegen het witwassen van geld).
De cliënt heeft het recht zijn door MELIOR verwerkte persoonsgegevens in te zien, en ze desgevallend te corrigeren of aan te vullen. De cliënt heeft tevens het recht MELIOR te verzoeken om de stopzetting van de verdere verwerking van zijn persoonsgegevens. Zulk verzoek dient per e-mail te worden gericht aan info@meliorlaw.be. MELIOR zal binnen de termijn van één maand een gemotiveerd antwoord geven op zulk verzoek.
De cliënt beschikt eveneens over het recht van gegevensoverdraagbaarheid, wat inhoudt dat de cliënt een verzoek kan richten aan MELIOR, eveneens via het e-mailadres info@meliorlaw.be om de persoonsgegevens waarover MELIOR beschikt van de cliënt in een computerbestand door te sturen naar de cliënt en/of een derde. MELIOR engageert zich om binnen de termijn van één maand deze actie uit te voeren op verzoek van de cliënt.
[1] Alle vermelde bedragen zijn, tenzij anders aangegeven, exclusief btw en nog te vermeerderen met het toepasselijke btw-percentage, dat actueel 21% bedraagt. Enkel op de voorgeschoten kosten zal, onder de voorwaarden bepaald in de btw-wetgeving, geen btw aangerekend worden. Circulaire AAFisc nr. 47/2013 (E.T. 124.411 – NR 78-80) van 20 november 2013 verduidelijkt en preciseert de toepasselijkheid van de btw-wetgeving op de advocatuur.